Thursday, September 29, 2011

Puding Roti Kukus Sos Caramel

Assalamualaikum....

Tentu para ibu tengah berehat waktu ini. Melunjurkan kaki yang seharian bekerja. Tapi kerja seorang ibu ni lebih penat dari kaum wanita yang bekerja di luar sana. Dari terbuka biji mata ibu hingga tertutup...ehhh ( lain bunyinya)...terlelap, tak henti-henti bekerja. Namun begitu, pahalanya sangat besar. Sebanyak mana rambut anak disisir, sebanyak itulah pahala yang diberi Allah swt kepada kita. Kalaulah pahala itu kita nampak, habislah rambut anak-anak dan suami kita sisir. Gugur rambut dierang dibuatnya. Heheheheee.....

Waktu yang paling ibu-ibu sibuk adalah waktu pagi. Berkejar dengan menyediakan kelengkapan pakaian anak-anak dan suami, waktu itu jugalah hendak menyediakan sarapan pagi. Sarapan pagi ni adalah 'meal' yang tidak boleh ditinggalkan dan dipandang remeh. So apa lagi...memudahkan segala, saya sediakan roti. Tapi sekejapnya dah habis. Beli sebungkus, sebungkus habis. Jadi hari tu, geram sangat beli dua bungkus. Bila sampai rumah, terbaring sebungkus roti lagi atas meja. Rupa-rupanya anak saya beli juga. Nahhh...padan muka! 3 bungkus. Sapa nak makan ni? Ada tiga orang je ni. Jawabnya sebungkus soranglah. Bungkusnya saiz bonanza. Berbuih mulut nak habiskan ni.

Penyudahnya anak saya kata....bu buat puding roti jelah. Hai...senangnya cakap. Macam pengarah. Arah aje. Saya jemu benar dengan puding roti ni. So intai-intai majalah masakan. Terjumpalah resepi ni. Intai-intai dapur Cik Ita kita. Jumpalah puding rotinya. So gabung kedua-duanya. Resepi roti dari majalah. Sosnya dari Cik Ita. Jadilah seperti gambar di bawah ini.


Resepinya :
8 keping roti tawar, buang bahagian luarnya.
1 cawan susu putih tawar
7 sudu makan gula
3 sudu makan tepung gandum
3 sudu makan mentega yang telah dicairkan
1 sudu teh esen vanila
3 biji telur
1/2 cawan badam cincang
cip coklat/coklat urai untuk taburan.


Cara saya buat :
Saya potong kepingan roti itu empat segi dan rendam dalam susu dan ketepikan. Sementara itu, saya pukul telur dan gula sehingga kembang. Masukkan tepung gandum, mentega cair dan esen vanila. Lepas itu, masukkan campuran roti dan susu ke dalam adunan. Campurkan badam cincang (jika suka). Tuangkan adunan ke dalam loyang atau mangkuk yang tahan panas. Tavurkan dengan cip coklat atau coklat urai. Akhir sekali kukus selama 35 minit. Hidangkan bersama dengan sos karamel.


Cara membuat sos karamel :
1 cawan gula perang dimasak dengan 1/2 cawan air. Masak hingga gula hancur. Kemudian tapis. Kemudian siram di atas puding roti tadi.


Inilah hasilnya. Anak-anak saya suka makan tanpa sosnya. Saya memang suka puding dengan sos atau kastad. Jika inginkan kelainan dalam penyediaan roti. boleh cuba resepi ini.

Selamat malam dan selamat menjalankan tugas sebagai ibu ya.






No comments:

Post a Comment