Thursday, November 10, 2011

Blueberry Cake seblue hatiku...

Assalamualaikum....
....sudah lewat malam. Jam di komputer saya menunjukkan kurang satu minit pukul dua belas. Saya baru boleh duduk, meluruskan urat. Sejak tengahari tadi hingga sekarang saya baking.

....tentunya ibu-ibu semua sudah nyenyak diulit mimpi. Atau ada yang tidak sempat bermimpi kerana keletihan bekerja di siang hari.



Sejak dua minggu yang lepas, saya tiada kesempatan untuk mencuba apa-apa resepi yang dikongsi oleh kawan-kawan kita. Masa yang ada padat dengan tugasan kerja rasmi dan tempahan.

image dari google

Salah satu  tempahan  sudah selesai dibuat dan baru sahaja empunya diri datang mengambilnya. Dengan budget yang diberi, saya buat kek Blueberry bersaiz 12 inci (permintaannya) dan cheese cupcakes (saya sendiri punya keputusan...hihihi). Cupcakes ini memang in hot demand. 3 minggu berturut-turut.....tempahan cheese cupcakes saya tidak putus-putus. Alhamdulillah...itu namanya rezeki.



Kepada ibu-ibu yang suka dengan rasa blueberry ni, bolehlah mencuba kek ini sebagai hidangan keluarga di hujung minggu.


Resepinya :
Bahan untuk kek


375gm tepung vanila sponge mix
75gm butter cair atau minyak jagung
75gm air
5 biji telur
1 tsp vanilla


Cara membuat :
Putar gebu kesemua bahan di atas. Kemudian masukkan ke dalam loyang 9" dan bakar pada suhu 175c selama 45 minit.


Untuk filling dan coating:
500gm blueberry + 2 sudu piping jelly
300gm whipped cream ( saya pakai jenama RICHS)-pukul dengan kelajuan tinggi.


Cara menghias:
Potong kek kepada 3 bahagian. Pada lapisan pertama sapu sedikit air gula. Kemudian sapu whipped cream dan letak blueberry filling di atasnya.Ulang cara yang sama hingga lapisan ke 3. Akhir sekali sapu whipped cream pada keseluruhan kek dan hias dengan blueberry.



Beginilah rupa dalam kek bila dipotong. First time buat, saya pipekan choklat di tepi kek tu. Tetapi sekarang....saya suka blueberry filling itu sendiri mengalir jatuh dari tepi kek. Nampak soft sikit touchingnya. Rasa 'blue' bila memandangnya. Dah tua camni masih blue lagi ke? Tentu sekali. Maklumlah bila hormon dah tak stabil.


Orait ibu-ibu....hari ni boleh check up bahannya. Lepas tu boleh get going dengan bakingnya. Selamat mengebukan badan di hujung minggu segebu blueberry cake ini. 

See you soon in my next entry.
Happy baking :)








No comments:

Post a Comment