Monday, August 29, 2011

Bahulu Ayahanda

Takbir raya bergema di ruang tamuku. Begitu menusuk jiwa. Terasa sayu dan rindu. Rindu pada ayahandaku yang selalunye sibuk menyiapkan persiapan Aidil Fitri. Kini ayahandaku telah tiada. Hanye tinggal kenangan yang mengamit rindu. Lalu ku titipkan doa buatnye.

Kuih bahulunye menjadi kegemaran anak-anakku. Peralatannye mudah. Satu pasu tembikar, senduk ataupun pemukul. Begitu bertenaga memukul adunan bahulu. Tenaga yang datang dari semangat menunggu kepulangan cucu-cucunye pulang beraya. Mem (ibuku) heheheeee.....itu panggilan kami adik beradik kepada ibu. Adakalanye kami panggil 'Queen.' Walaupun tak pandai cakap orang putih tapi die paham panggilan itu untuk die. Kini Memku sudah 'wheel-bound' tapi tetap berkuasa. Heheheee.... Memku ini selalu sorotkan biskut-biskut raya sebab kalau jumpa...licin dikerjakan anak-anakku. Tak sempat raya dah tinggal habuk. Memku akan berleter panjang.

Kini bahulu ayahanda tiada lagi. Aku hanye membeli ke Pasar Kemboja atau Pasar Rabu yang berada di seberang sekolah, tempat aku bekerja. Berebut-rebut anak-anakku makan. Sambil bercerita tentang bahulu atuknye.


Inilah lebih kurang peralatan yang arwah ayahandaku punye. Dipeluknye pasu tembikar itu dan badanpun terenjut-enjut mengikut irama hayunan pemukul kuih tu. Moga Allah swt mecucuri rahmat ke atas roh arwah ayahandaku.



Bahulu yang paling ku suka ialah bahulu yang dijual di Pasar Payang. Hmmm....yang warne gelap tu lagi lah...wallah! Jika ke Terengganu, tidak akan ku lepaskan peluang untuk menikmati bahulu ini.

Tapi tadi aku berjalan-jalan di celah-celah pesta makanan Masam Manis. Pemiliknye hebat. Aku amat teramat mengagumi bakat yang ade padanye. Unik design bahulunye. Berbentuk rose. Die postkan gambarnye. Very fotogenik bahulunye. Heheheeee...Sayangnye tak dapatlah nak upload gambar tu di sini sebab Hak Pencipta Terpelihara. Nanti boleh lawat-lawatlah sendiri ya.










No comments:

Post a Comment