Friday, October 28, 2011

Ice Blended Mango Yogurt

Assalamualaikum .....
......alhamdulillah. Kita menikmati cuaca yang cerah. Walaupun ada kala hujan ribut. Memang begitulah lumrah kehidupan. Allah sudah hiasi kehidupan kita sedemikian rupa.

...tak boleh berceloteh panjang. Ada hal kat dapur. Ompuan memang kat situlah tempatnya bila di rumah.

...tapi tak senang hati juga bila tenguk orang lelaki saya sibuk menolong saya dari mencuci kereta, mengemas di tingkat atas dan sekarang ni kat bilik belakang. Bilik yang dahulunya librari saya, dah jadi macam stor. Anak-anak bawa balik barang dia dan tinggalkan di bilik tu juga.

Pesan nenek saya, sebelum dia minta..lebih elok kita sediakan awal-awal minumannya.

Saya nak surprisekan dia dengan minuman dari buah yang dia suka. Mango..kata omputih. Mempelam kat orang Johor. Orang Kelantan dan Terengganu kata buah pauh.


Simple je resepinya tetapi hmmmmm...nyaman.

Resepinya :
I biji mempelam, separuh dimasukkan kedalam ais dan
separuh lagi dipotong dadu.
1 paket serbuk yogurt
1 cawan ais
3 sudu besar gula (boleh kurangkan, kalau tak mau kena
kencing manis, hahahaa...)
1 cawan ais.

Cara membuat :
Masukkan ke semua bahan di atas di dalam blender dan kisar hingga sebati. Jangan guna blender yang baru kisar lada, len rasa jadinya pulak. Masukkan bahan yang sudah dikisar ke dalam gelas minuman mengikut pilihan ibu-ibu. Hiaslah dengan potongan buah mempelam.



Lepas tu....ziut, ziut,ziut...ape tu? Aii...bukan buang angin la, shoot gambar. Kan nak share. Saya pun membawanya ke bilik belakang. Muka seriousnya tu cerah apabila memandang air dingin di tangan orang rumahnya. Butir-butir air di luar gelas sudah cukup untuk dia mencapai pantas dari tangan saya. 


'Camne?' kata saya. Memang kuat minta puji. Aiiii...ngan suami takpe. Tuhan tak marah. 'Hmmmm...berbaloi kerja teruk-teruk ni  kalau airnya macam ni'. 

Fulamak....menyeringai saya kesukaan. Kembang hati bila dipuji begitu. Ompuan...kata Ustaz..memang pantang dipuji. Terus ke dapur membanting tulang untuk makan tengahari dan minum petang.

So ok...kita jumpa lagi. Saya sibuk, ibu-ibu lagilah sibuk.
Daaa....

No comments:

Post a Comment