Monday, November 28, 2011

Fun time with my Arishi Misako


Tika sibuk dengan kek choklat di dapur, masa itulah terlintas di fikiran...cucuku akan pulang pada hujung minggu ni. Apa kata buat untuk dia sekali.

Hari dulu, ku kirim satu tupperware choklat cupcakes. Habisss..pengemar kek choklat rupanya. Terdengar-dengar suara dia bertanya,' Nenek ada choklat kek tak?Betullah kata orang, bila ada cucu...perasaan seorang nenek tu lain.



Sesekali ajak anak kita ke dapur. Bukan bermain masak-masak dengan peralatan masak dari Toys n Us tu tetapi bermain dengan bahan sebenar. Mendedahkan mereka kepada pengalaman sebenar. Tentu sekali seronok bila mereka mengalami sendiri bagaimana membuat sebiji kek yang mudah. Seronok sungguh melihat cucuku begitu teuja menyiram choklat ke atas keknya yang kecil molek tu.



Dah siap topping kek dengan choklat ganache, Arishi Misako pun mulalah mendeco keknya. Neneknya sibuk mengeluarkan segala yang ada dari kabinetnya. Ada mermaid, frog, butterflies dan juga stars. Dah tabur chocolate rice, dia tabur bintang. Bukan main suka dia bermain dengan barang sebenar. Selama ni main yang plastik je.

Resepi choklat kek kali ini saya cuba  dari Kongsi Resepi Sedap. Ingin nak tenguk kelainan keknya. Lain resepi lain rupa kek choklatnya. Tak rugi mencuba.

Kek Choklat Moist
Sumber : Kongsi Resepi Sedap
Dari       : Anita Saidon

Bahan A
1 cawan serbuk koko
1 cawan susu cair
1 cawan susu pekat
1 cawan gula
1 cawan minyak

* Semua bahan di atas digaul sebati dan dimasak di atas api perlahan. Rehatkan sekejap bila 
  bahan-bahan sudah sebati.

Bahan B
3/4 cawan tepung gandum diayak bersama 1 sudu kecil soda bicarbonate 
dan 1 sudu kecil baking powder.

Bahan C
4 biji telur diblend

Cara membuatnya:
Satukan bahan B dan C ke dalam A secara berselang-seli dan gaul dengan senduk je.
Bila sudah sebati, kukus selam 30 hingga 45 minit di dlam loyang 8".


Tadaa....dah siap kek cucu nenek rupanya. Ada itik, katak, rama-rama dan ikan duyung. Ikan duyung tu macam Arishilah. Bolehlah bawa ke Hari Keluarga mummy di Colmar nanti. Menikmati udara segar di Bukit Tinggi sambil menikmati kelembutan coklat kek kukus ini.


Setiap kali ada kek....'Mummy, lilin mummy.' Begitulah juga dengan kek choklat ini. Tapi bila nak tiup...mummy yang disuruh tiup. Malu nak tiup. 

Apapun...she had  a great time playing with chocolate ganache and decorating the cake. So did we. Me and her mummy. It was fun...having her in my kitchen.









No comments:

Post a Comment