Sunday, December 11, 2011

Biarpun Bulan Gerhana Tapi Puding Blueberryku tidak...


Semalam rakyat Malaysia berpeluang  menyaksikan gerhana bulan penuh mulai jam 7.34 malam sehingga jam 1.30 pagi. Gerhana dapat dilihat dengan mata kasar mulai jam 8.46 malam. Itu kata Pegawai Penyelidik Agensi Angkasa Negara, Redzuan Tahar. Tapi di kediamanku ini, bulan diliputi awan tebal. Tentu anakku di sana, sibuk dengan teropong angkasanya. Seronoknya kalau teropong itu berada di sini.

Fenorana alam ini ikut disambut mengikut kepercayaan agama masing-masing. Aku bagaikan tidak percaya bila mendengar bunyi mercun berdentum-dentam diselangi dengan bunyi  paluan gendang. Membakar mercun itu adalah amalan orang Cina yang percaya bulan akan ditelan naga. Moga dengan kebisingan itu, naga itu akan lari. Paluan gendang itu dimainkan oleh orang beragama Hindu. Mereka masih mengamal tradisi kepercayaan mereka masing-masing rupanya.


Masa aku kecil-kecil dulu, arwah datuk aku menakek-nakek batang pokok yang tidak berbuah dengan harapan selepas itu, pokok itu akan berbuah. Orang Melayu ketika itu turut mengendang tin-tin kosong. Maklumlah...masyarakat majmuk yang hidup muhibah. Bila kesedaran Islamik menyusup masuk ke dalam jiwa masing-masing, gerhana bulan ini disambut dengan solat sunat gerhana. Alhamdulillah...

Biarpun bulan gerhana tetapi tidak puding blueberryku. Begitu cantik kemenjadiannya. Aku tersenyum puas. Terima kasih kepada Dapurku Sayang. Oleh kerana aku berhajat untuk memberi sedikit daripada puding ini kepada kawanku yang menempah kek harijadi anaknya, maka aku gandakan kuantiti resepinya. Mudahan rezeki yang ku kongsi ini tidak diberati timbangannya di akhirat nanti.


Fuyooooo....rasanya hebat! Sedappp!!!!! Agar-agarnya lemak berkrim dimakan dengan blueberry yang rasa masam manis. Terangkat. Terima kasih sangat-sangat kepada DjDayang_Jack, sifu onlineku ini. Ku buat dalam dua saiz. Satu besar dan yang lain saiz kecil. Yang besar untuk ibu dan yang saiz kecil untuk orang lain. Hahahahaa....

Yang ini untuk  ibu...



Yang ini untuk anak-anak ibu...

Oh ya...jangan terkejut dengan perubahan warna pada blogku ini. Walaupun puding blueberryku tidak gerhana tetapi blogku yang tergerhana. So see you in my next N3 .... take care.






2 comments:

  1. Salam kak, sejuk anak tekak bila terpandang rupa paras puding akak nie..

    ReplyDelete
  2. Wslm n Tq Rohah. Ni akak tengah makan di malam hari begini. Akibat melawat blog2 masaklah, perut jadi lapar..langgar pantang tak makan malam. Hehehee..

    ReplyDelete