Monday, December 12, 2011

Hidup lebih ceria dengan Puding Jeli Limau Mandarin.


Punyalah susahnya nak buka mata pagi tadi. Cuaca selepas hujan malam menambah dinginnya   kamar tidurku. Tetapi bila teringat urusan  pagi ni....toiiiii!!! Macam spring mataku terbuka. Janji pada bondaku kena tunai. 

Selesai solat, bergegas ke dapur....masukkan puding dalam tupperware. Tengah-tengah buat tu..aku minta tolong maid gosok bajuku. Sedang maidku gosok baju, aku packing cheese kek yang ku janji dengan bondaku pulak. Maid yang mengosok baju, aku panggil semula untuk potong kek lapis legit yang dibawa pulang sebagai ole-ole dia balik dari Indonesia semalam. Mahu dibawa untuk bondaku juga. Lama-lama aku dengan dia saling ketawa, melihat aku yang kelam kabut pepagi hari begini. Nasib baik segala persiapan anakku dan dokumen sudah diberes oleh suamiku. Dia memang banyak membantu...syukran Ya Allah.

Last check...puding, cheese kek, kek lapis legit, kain solat dan dokumen semua ada. Ok..dah boleh bertolak. Half way through. Alamak...kata suamiku. Tertinggal surat untuk ambil kad pengenalan anak. Takpe. Ada hari lain lagi.


Balik....letih kepenatan. Dari pagi tadi sampai rumah jam dua petang. Bergegas ke dapur untuk masak tengahari. Pantas macam lipas kudong. Perut sudah menyanyi lagu keroncong. Hujung minggu sebenarnya aku lebih sibuk dan lebih penat dari hari biasa. Hari tu lah masakan special sikit sebab masak sendiri walaupun nasi goreng. Hari biasa..masakan Timah, pekerja kantin sekolah yang aku tapau. Sedap masakannya. Itu yang buat badanku semakin montel.


Selesai makan, suamiku berehat di ruang tamu. Dari jauh aku tenguk dia tersenguk-senguk, menahan ngantuk. Kekenyangan makan tengahari. Hmmmm...ada cara membangun dan menceriakan matanya itu. Aku buka peti dan deng...deng...ini dia! Puding Jeli Limau Mandarin. Hidup lebih ceria dan matapun terbuka bila menikmati pudingku ini.


Idea Puding Jeli Limau Mandarin ni datang dari leteran suamiku yang tenguk limau Mandarin dalam kabinet tu tak berusik. Lama-lama simpan nanti luput tarikh tu. Mindapun mula berfikir apa nak guna dengan limau Mandarin tu. Tenguk kat rak ada kotak-kotak jeli tersusun dengan pelbagai perisa yang ku sedia kala kecemasan (bila teringin). Hah..tu yang timbul idea. Kena marah baru dapat idea.


Alamak! Siannya lah kalau kekawan aku nak salin resepi ni. Samada cermin mata mereka kena tukar power atau kena pinjam kanta Cina baiki jam. Sori ya kekawan. Nanti ku besarkan sikit gambarnya.


Hah...barulah jelas. Terang dah mata che abangku bila dihidangkan dengan puding tu. Terangguk-angguk  dia bila memakannya. Mungkin angguk tu tanda  setuju dengan hidangan pencuci mulut ini. Hilang dah marah dia...hatiku gembira. Hiduppun lebih ceria.


Terima kasih ya kawan-kawan. Bukan saja Puding Jeli Limau Mandarin ini menceriakan hidupku ini tetapi anda semua turut menceriakan hidupku dengan kedatangan anda, sudi menjenguk blogku yang seperti Lady in Black ini.

So take care n see you in my next N3.
Tadaa....



No comments:

Post a Comment