Sunday, January 6, 2013

Hello Kitty Birthday Cake For My Beloved Airis Sofea


Lama sungguh tak update blog. Bukan mudah untukku dapat duduk di sisi komputer apabila waktu yang ku miliki sangat terbatas. Tambahan pula idea tak datang dan mood untuk blogging pun tak ada.

Tapi petang ini, after my lil' Harith balik, rasa sunyi pulak. And my mum pun dah balik rumah sendiri so adalah masa sedikit untuk blogging. Tenguk balik gambar-gambar yang ku ambil untuk dapatkan idea mengisi ruang blogku ini.





Hajat hati untuk buat kek fondant untuk birthday cucuku ini. Nak dia letakkan signaturenya di atas kek dan melukis gambar-gambar kartun menggunakan pen warna. Tetapi requestnya adalah Kek Hello Kitty.  Peminat fanatik Hello Kitty. Bilik tidurnya pun bertemakan Hello Kitty. So nenek dan auntienya sibuklah menyiapkan birthday celebrationnya.



Asas keknya adalah juga kegemarannya...choklat kek. Nak yang benar-benar berperisa chokat  dan lembap. Selalunya jika guna choklat Van Houlten tu pun dah cukup sedap dan jika nakkan lembap, kukus lebih moist. But jika bake pun, lembap juga. Kali ni nenek just bake saja.

MOIST CHOCOLATE CAKE
Bahan-bahannya :

250 gm butter
6 biji telur Gred A
500 gm gula castor
225 gm tepung gandum
65   gm tepung jagung
80   gm cocoa powder (Van Houlten)
11/4 tsp bicarbonate soda
2 tsp nescafe
1/2 tsp vanila
3 tbsp chocolate emulco
200 gm air biasa

* Tepung gandum, tepung jagung, cocoa powder dan soda bicarbonate diayak.
* Nescafe dan chocolate emulco dicampurkan dengan air biasa.

Cara membuatnya :

Pukul mentega dengan gula hingga gebu. Masukkan telur satu persatu dan diikuti dengan bahan tepung, berselang-seli dengan bahan air sehingga habis.

Untuk toppingnya :

Saya hanya gunakan freshcream yang dipukul hingga kaku. Kemudian diberi warna dan mula menghiasnya menggunakan nozel bentuk bintang.



Melihat si kecil ni begitu teruja dengan kek birthday yang tidak seberapa ini membuat segala penat nenek itu berbaloi. Gembira melihat hari jadinya diraikan. 

Semoga cucu nenek ini membesar dengan sihat dan menjadi seorang hamba Allah yang taat kepada Tuhannya serta ibubapa dan berakhlak mulia. Amin.





No comments:

Post a Comment