Sunday, September 25, 2011

Nasi Lemak Halba Kukus

Assalamualaikum ....

Tengahari begini....lepas makan, matapun layu. Sedapnya jika ketika ini ada orang sorong bantal. Kalau takde, kita sendirilah cari bantal. Cuaca di luar nampak mendung. Gelap macam nak hujan. Biasalah tu...jika ikut lumrahnya. Musim tengkujuh dah nak sampai. Berhujanlah kita ya....Mulalah kita menyimpan ubi sebagai bekalan musim begini. Sedap dimakan dengan ikan masin.

Tak penah tidur sampai ke petang. Mungkin gara-gara kekenyangan makan nasi lemak tadi. Saya ni bukan pengemar nasi lemak. Tapi keluarga suka sangat. Hari ini atas permintaan anak perempuan bongsu saya yang tinggal dengan saya ni....saya masak nasi lemak. Jemu dengan resepi biasa, saya mengintai-intai dapur kekawan bloggers. Jumpa resepi nasi lemak Masam Manis, Puan Azlita yang terkenal dengan kehebatannya di dapur.

Saya pun bergeraklah ke dapur dengan misi tersebut. Menyediakan nasi lemak kukus ni untuk santapan tengahari. Bila kaum Adam takde di rumah ni..menu tu simple aje di hujung minggu begini.

Jika berminat untuk mencuba kelainan dalam pembikinan nasi lemak, cubalah nasi lemak ini.

NASI LEMAK HALBA KUKUS

1kg beras - dibasuh bersih dan ditoskan airnyer
5 cwn santan
3 helai daun pandan - dikoyak dan disimpul
2 inc halia - dihiris
1 camca halba
3 biji bawang merah - dihiris
1 biji bawang putih - dihiris
secubit garam - atau secukup rasa

Cara Azlita buat :
Masukkan semua bahan kedalam periuk dan masak sehingga beras sebati dgn santan. Biarkan nasi separuh masak atau sehingga santan kering. Pindahkan nasi kedlm kukusan. Alas kukusan yg berlubang dgn daun pisang supaya nasi tidak jatuh. Kukus sehingga naik wap selama 30 minit atau sehingga nasi masak sepenuhnyer. Apabila sudah masak bolehlah dihidangkan dgn sambal tumis, ikan bilis goreng, telur rebus, kacang goreng, ayam goreng dan timun sebagai ulaman. Selamat mencuba.


Tersandar ke dinding kekenyangan. Sedap rupanya nasi lemak halba kukus ni. Kata anak saya, bolehlah kita buat masa abah ada nanti. Tentu abah suka. Saya pun suka. Bila kukus dialas daun pisang, ada daun pandan...baunya wangi dan rasanya .....nyaman ( kata orang Labuan ) Maksudnya sedappp!

Selamat mencuba ya!



No comments:

Post a Comment