Sunday, October 23, 2011

Ais Jeli Kelapa Hijau

Assalamualaikum....
........selamat bersantai semua. Esok masih cuti.Yehaaa...bestnya. Dapatlah meluruskan urat-urat badan yang lenguh turun naik tangga sambil memikul buku-buku murid tu. Macam manalah ya nanti bila umur 60 tahun nak bawak buku sambil pegang tongkat daki tangga. Hilang gaya, bertaburan buku ngan tongkat, nenek jatuh tangga. Hehehee....

Nenek ni sebenarnya dah lama nak buat resepi ni. Nak suruh Toki rasa. Hehehehee.... jadi semalam lepas habis aja Majlis Kejohanan Sukan Sekolah, terus ajak orang lelaki saya pergi beli kelapa muda. Nak cuba buat jeli kelapa hijau perasa pandan ni. Hmmm...kelapa muda ni memang favouritenya.


Panas-panas balik dari Desaru, nyaman sekali bila tekak  disirami dengan air dingin ni. Kelapa muda bersama dengan jeli melungsur jatuh ......terangkat kepala. Jika teringin nak alami bagaimana rasa terangkat kepala, silalah cuba resepi ni. Hehehee....

Resepinya :

2 biji kelapa muda
1 liter air kelapa muda
1 paket agar-agar
1 sudu biji selasih
1 cawan gula
1 cawan ais
1 cawan susu pekat
daun pandan secukupnya.
pewarna hijau.

Cara membuat :
1. Mula-mula masak agar-agar serbuk dengan 1 liter air kelapa. Bila sudah mendidih, matikan api dan tuangkan ke dalam bekas. Biarkan ia sejuk dan membeku. Apabila sudah keras, carik-carikkan dengan garpu atau potong dadu.

2. Masak secawan gula dengan 1 liter air untuk dijadikan sirap. Masukkan perahan air pandan dan pewarna hijau ke dalam air gula tadi.

3. Masukkan sesudu biji selasih ke dalam cawan yang berisi air panas. Banyak airnya cukup sekadar untuk mengembangkan biji selasih tu.

4.Isi kelapa  dipotong panjang-panjang dan masukkan ke dalam gelas. Kemudian masukkan biji selasih tadi dan air sirap,  disusuli dengan agar-agar yang telah dicarikkan. Akhir sekali masukkan ais yang diblend dengan susu pekat tadi.


Hmmm....sedapnyee. Tambahan pula menikmatinya di tepi kolam dengan sepiring orange marmalade kek sambil melihat ikan-ikan bermain di celah-celah batu. Bersantai di bawah payung besar terasa seperti Cleopatra bersantai di samping kekasihnya, Caesar. Hehehee..




No comments:

Post a Comment