Thursday, October 6, 2011

Puding Roti Karamel


Assalamulaikum....
......asyik resepi roti je. Heheheee....janganlah jemu dengan saya ya? Hanya nak bagi idea untuk pelbagaikan  roti yang mungkin tak habis dimakan. Iyalah...daripada terbiar berfungus. Abes bahasa melayu, diorangputihkan. 

Anak bongsu saya ni kurus kering orangnya. Sejak berada di Tahun 6 ni...sudah pandai lapar dan mencari makanan di dapur. Kalau tidak, bergaduh dulu sebelum nak boleh dia makan. Kekadang ditelan-telannya saja nasi putih tu, bila dipaksa makan. Sakit hati dibuatnya. Kita tak maulah orang kata anak kita tak cukup makan kan? Maklumlah mulut orang, anak gemuk salah, anak kuruspun salah. Apatah lagi, anak kurus menegak macam pokok kelapa, maknya pulak macam pokok kelapa sawit. Nanti dituduh mendera anak pulak. Hehehee...


Dia suka sangat puding roti yang saya buat baru-baru ni. Bila diminta buatkan lagi, saya pun cepat-cepat intai-intai lagi dapur orang. Nak cari variasi puding roti. Saja-saja nak cuba satu kelainan. Biasanya dapur Cik Ita yang saya suka jengah. Hebat sungguh wanita ni. Kagum sangat dengan dia. Dahlah cantik dan slim. Hebat pula di dapur. Hasil tangan dia berseni. Istimewa anugerah Allah buat dia ni.

So saya mencuba resepi Puding Roti Karamel dia.

Resepinya: 
    *  3 sudu gula pasir utk buat gula hangus
    *  8 kpg roti di carik2 atau potong kecil2
    * 1 tin susu pekat manis
    * 1 tin susu UHT (pakai sukatan tin susu pekat manis tadi) klu tak ada susu UHT susu cair pun boleh
     *  majerin - sapu pd roti sblm roti di potong
     * 5 biji telur
     * 2 sudu perisa vanila (pakai tutup btl vanila pon blh)
     *  nenas dlm tin di potong kiub ( saya pakai buah-buahan campuran sebab ada baki sikit )
     *  ceri hijau n merah
     *  sedikit kismis

"Cara Cik Azlita Aziz buat :"
Tabur gula dlm loyang ( ini adalah proses untuk membuat gula hangus ) dan letak atas dapur bila dah cair biarkan sebentar.Pukul semua bahan kecuali roti, nenas, chery n kismis. Pukul dengan perlahan sahaja jangan sampai berbuih.Masukkan sedikit dlm loyang gula hangus td selepas tu susun roti, taburkan nenas, ceri n kismis kemudian masukkan lagi bahan tadi dan ulang hingga habis.  Biarkan sekejap hingga roti dah serap dan bolehlah mula mengukus.  Kukus selama 45 minit.Sesudah puding  masak biarkan sejuk sebentar. Akhir sekali masukkan dlm peti ais.Puding ni sedap sekali jika dimakan bersama caremel sos ataupun castard sos. Boleh dimakan ketika sejuk atau pun panas. Cuma jika panas susah sikit nak keluarkan dari loyang alatnyer kena korek pakai sudu aje le...


Ni lah  puding roti karamel visi saya. Kurang menarik tapi lembut dan sedap.
Cubalah...manelah tau hasil anda lebih baik dari saya.



No comments:

Post a Comment