Thursday, October 6, 2011

Puding Roti Marble

Assalamualaikum.....salam 1 Malaysia

......jika doktor periksa tekanan darah saya pagi tadi tentu die terus bagi saya cuti dan rehat tanpa diminta. Pada ketika tu, kalau disuruh tebang pokok kelapa sawit, terang benderang ladang tu saya kerjakan. 

.....segala disorok jauh-jauh dari penglihatan manusia. Bibir tersenyum, hati berdarah. Terlintas di kepala,  kata-kata yang dikirim oleh anakku. Ketika itu dia di England. Sering hantar email buat saya di sini. Dalam satu email tu...dia berkata....usah kesali sesuatu pertemuan itu walaupun orang itu hanya tahu menyakiti kita kerana pertemuan mungkin diatur untuk kita mengenali manusia sebegitu supaya kita menjadi lebih manusia.

......pepatah kata anak perempuan sulung saya pula.....usah bersedih jika ada kawan yang sedikit tetapi asalkan yang sikit itu kawan berkualiti. Untuk melarikan  perasaan itu jauh-jauh,sayapun berjalan-jalan petang tu. Pergi menziarahi dapur Cik Hana. Puding Roti Marblenya, memikat hati saya untuk mencuba.

Pergi ke dapur...check sana check sini. Semua bahan ada. So apa lagi. Berkaryalah. Kegundahanpun hilang. Sejak-sejak saya berkecimpung dengan hobi ni, senang hati anak-anak saya. Diorang tau apa ibu dia buat ketika lapang. Cuma orang lelaki sayalah yang risau, orang perempuan dia semakin montel. Anak bujang sayapun sanggup nak belikan ibu dia Herbalife.

Itu tanda mereka sayang dan ambil berat dengan kesihatan saya. Saya pula ambil berat pemakanan mereka. Ni memasing nak balik, saya dah mula merancang menu apa nak dihidangkan di meja makan. Breakfast, lunch, dinner serta dessertnya.

Sebelum saya sibuk dengan mereka....copy resepi Cik Hana ni.

Puding Roti  Marble

*4 keping roti
* 2 biji telur
* 1/2 cawan susu pekat
* 170 ml susu cair
* 8 gm serbuk agar-agar
* 1/2 cawan gula
* 2 sudu besar butter (cairkan)
* 31/2 cawan air
* 2 sudu besar serbuk koko
  atau choklat emulco

Cara membuatnya :
Didihkan 3 cawan air, agar dab gula dalam periuk.
Blend roti, telur, susu pekat, susu cair dan baki air, 1/2 cawan.
Masukkan ke dalam periuk agar-agar yang sudah didih.

Masukkan butter dan kacau rata sampai mendidih.
Bahagikan kepada 2 bahagian, satu warna asal dan satu warna koko. Kacau cepat-cepat.
Tuang ke dalam loyang berselang-seli. 2 sudu warna asal kemudian 2 warna adunan koko. Marblekannya hingga habis.


Saya ingatkan nak buat sos kastad untuk puding ni. Saya jenis suka berkuah kastad. Kurang gemar yang begitu saja. Mesti nak ada sos dan buah-buahan campur. Tidak kiralah yang segera atau yang segar. Tapi nampaknya macam tak sempat kuah kastad saya tu siap. Anak saya cucuk dengan garpu, bahagian yang dah berpotong tu, bawa ke depan TV dan MAKANN!







No comments:

Post a Comment