Monday, October 24, 2011

Spaghetti Bolognaise Special

Assalamualaikum
......rehat sikit ya ibu-ibu? Bila anak-anak tak bersekolah ni, taklah terkejar-kejar pagi tu ya. Cuma becohlah sikit mulut kita ni macam murai dicabut ekor bila anak-anak tak sekolah. Tambahan lagi bila anak tu anak lelaki. Asyik nak bergumpal aje kan.

Saya ni, anak-anak dah besar panjang. Cuma tinggal dua yang belum bekerja. Yang duduk dengan saya cuma dua orang je. Itupun yang sorang tu syik kerja memanjang. So suasana di rumah ni sunyi sepi. Tapi bila dah tua-tua begini, memang suka dengan suasana begini. Saya sangat menghargai privasi saya. Pepatah kata orang, sunyi itu privasi. Hehehe...

Tapi bila yang besar panjang tu balik. Lain ceritanya. Memasing bawa balik laptop. Jadi wire charger tu berselirat. Salah hemat tercerut leher sendiri. Bila rasa kecil gambar di laptop, pasang kat TV pulak. Lupa anak bini bila berkumpul yang lelaki.

Yang perempuan pula bersantai kat taman.Berayun-ayun atas buaian. Lebih ibu dari anak-anak. Saya nak buat buaian kayu. Diorang tak bagi. Nak yang paten lama. Boleh duduk empat orang. Anak main kat pondok, ibu-ibunya main buai.

Nenek? Kat dapurlah. Menyediakan hidangan. Main coursenya. Dessertnya. Drinksnya. Complete set katakan. Masa tu penat hilang bila anak-anak depan mata. Diorang pun kat sinilah berehat. Bila kerja, pergi gelap, balikpun gelap.

So...masa diorang takde ni, si ibu diorang pun bersantai. Hari ni si bongsu request nak makan spaghetti. Kakaknya yang kat hospital tu pun suka. So spaghettilah kita hari ni ya.

Jika ada di antara ibu-ibu yang anak suka spaghetti ni, bolehlah cuba. Copy and paste jelah resepinya tu.


Sebenarnya, resepi ni diperkenalkan oleh menantu saya. Semua ahli famili saya suka kecuali orang lelaki saya. Memang Terengganu tulin. Hanya suka laksa dia je.

Tetapi semenjak isu halal haram hangat diperbincangkan, cuak juga nak pakai yang dah siap tu. Sos bolognaise traditional. Terhentilah seketika sehingga saya berjumpa resepi di majalah Sedap. Spaghetti Bolognaise Special. Mungkin special tu sebab sosnya buat sendiri.

Jom tenguk resepinya...

Spaghetti Bolognaise Special
diambil dari  : Majalah Sedap

Bahan :
200 gm spaghetti, rebus

Bahan sos :
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 labu bawang besar, cincang halus
200gm daging cincang
2 keping daging burger, potong dadu
1/2 biji capsicum merah, potong dadu
1/2 biji capsicum hijau, potong dadu
100 gm sayur campur
4 biji tomato, rebus, buang biji dan kulitnya, cincang halus
3 sudu pes tomato
3 sudu sos tomato
1/2 sudu serbuk lada hitam
2 sudu teh garam
1/2 sudu teh gula pasir
250ml air
1 sudu teh oregano
1 sudu teh basil
1 sudu makan minyak untuk menumis

Bahan pelengkap :
2 sudu makan keju parmesan
1 sudu makan daun parsli, cincang halus

Cara membuatnya :
1. Tumis bawang putih dan bawang besar sehingga terbit 
aroma. Masukkan daging cincang. Kacau sehingga berubah warna.
2. Masukkan daging burger, capsicum merah dan hijau serta sayur campur. Kacau rata.
3. Masukkan tomato, pes tomato, sos tomato, serbuk lada hitam, garam dan gula pasir. Kacau rata.
4. Tuangkan air. Masak sehingga pekat. Masukkan oregano dan basil. Kacau rata.
5. Masukkan spaghetti. Kacau rata.
6. Hidangkan bersama pelengkapnya.

* Saya tak masukkan spaghetti dalam sosnya. Saya 
  asingkan. Bila nak makan, baru letak sosnya atas spaghetti.


Bila dah siap masaknya, mulalah sesi foto shoot saya. Crew ada dua, anak bongsu saya dan kekadang maid saya pun jadi crew kat scene shooting saya. Ada kala crew kena marah. Macam pengarah katakan. Hero dan heroin tak kena marah. Sebab tak bernyawa. Kalau sekali imbas macam nak buat filem. Hahahahaa... Bakat fotografi tak seberapa tapi jadilah kan. Sekadar mengisi waktu sunyi saya ni. Tenguk gambar dan edit sana sini. Sayapun tersengih-sengih sendiri kepuasan. Perasaaaannn....

No comments:

Post a Comment