Monday, November 14, 2011

Jus Epal Asam Boi-Pertemuan Barat dan Timur.

Assalamualaikum...
......ibu-ibu dan Lydia Honey,   pemiliki resepi minuman ini. Moga semuanya sihat dan dirahmati Allah hendaknya.

Kesihatan kita perlu dijaga kerana kita adalah individu yang penting dalam struktur organisasi keluarga. Tiada kita, kuranglah seri rumahtangga itu.



Alhamdulillah...inilah manfaat berFB dan berkongsi resepi. Walaupun Lydia Honey berada di Al Farwaniyah Kuwait tetapi dengan kemajuan teknologi, kita mampu membina siratulrahim dan berkongsi ilmu di ruangan FBnya yang lebih dikenali sebagai Matbahna AlArabi. Saya ingin mengucapkan 'Tahyati' (betul ke tidak ni ...hihihi) kepada Lydia Honey dan terima kasih kerana sudi berkongsi ilmu dengan akak.


Dah lama nak buat resepi minuman ni. Beli epalnya, tak jumpa asam boi merah ni. Beli asam boi, epal dalam fridgenya dah kena ngap. Tunggu punya tunggu, baru hari ni ianya dapat dibuat. Itupun bila anak-anak tanya, 'Pe air untuk lunchnya....bu?'


Minuman ini adalah pertemuan jodoh antara pasangan Timur dan Barat. Epal dari Barat dan asam boi dari Timur. Perekanya atau penemu jodohnya dari Asia Barat. Heheheee....Memang mengancam rasanya. Mengancam...mengancam jugak. Resepi jangan lupa... Mana tau ada orang Jepun nak cuba.

image dari Google.
Jus Epal Asam Boi
Sumber : Matbahna Al Arabi
by : Lydia Honey

Resepinya :
4 biji epal hijau
1 cawan air
3 biji asam boi (direndam dan diambil isinya)
10 biji limau kasturi (diambil airnya)
gula secukup rasa.

Cara membuat:
Mula-mula potong epal hijau. Masukkan ke dalam blender dan blend bersama air limau kasturi, isi asam boi, gula dan air. Masukkan jusnya ke dalam bekas minuman. Adjust masam dan manisnya. Jika suka masukkan beberapa ketul ais. ( Saya guna air dingin kerana anak saya jaga perut.)

Senangkan? 


Lepas minum air ni, cakap dah felat-felat omputih sikit. Tapi mata tetap hitam..sebab ginatik Timur Barat. Hehehee...gurau je. 

So jumpa lagi di lain entry.
Credit to Lydia Honey...thanks dear.


1 comment:

  1. fuhh...terliuq kakkk....bestnyer dpt minum dlm cuaca panas2 nihh...

    ReplyDelete