Tuesday, January 3, 2012

Hatiku Seceria Kuih Keria Mengalu Ketibaan Tahun Baru.


Tidak terlewat untuk ku ucapkan Selamat Tahun Baru buat kawan-kawanku, yang mengunjungi blogku...terutama yang sudi berkenalan, menjadi members lagi. Tentu memasing ada resolution tetapi resolutionku yang utama masih rahsia. Pepatah kata penyanyi tersohor, Siti Norhaliza...'Biarlah rahsia.' Malu nak dinyatakan. Bimbang akan memberi persepsi yang kurang menyenangkan. Cuma ku ingin jadi orang yang pendiam sebagai resolution atau azam pertamaku. 

Bukan mudah untuk jadi orang pendiam bila semulajadinya sebecok murai. Tetapi tidak salahkan jika aku ingin berusaha jadi pendiam? Kenapa nak jadi pendiam? Mengambil saranan Rasulullah...'Lebih baik diam, daripada berkata-kata.' Dikuatiri kata-kataku itu akan menyakiti orang, mengumpat ataupun menfitnah. Bahayanya...ia boleh memusnahkan pahala ibadahku yang sedikit ni. Nak cover balik, usia sudah setua dunia sedangkan tenaga sudah tinggal seperti besi yang sudah berkarat. Tunanganku pula bila-bila saja datang mengambilku.

So kawan-kawan yang sering melawat dan membaca blogku ini...andai ada kata-kata yang terjentik hati, lalu luka dan berdarahlah ia, ku mohon berbanyak ampun dan maaf. Bukan ku sengaja.


Nampaknya kuih keria ini adalah N3 aku yang pertama pada tahun 2012. Moga kehidupanku pada tahun ini membawa seribu kemanisan. Semanis kuih keria ini. Moga aku gembira, sihat dan bahagia. 

Keria ini  ku buat memenuhi permintaan anak lelakiku yang sukakannya. Sebelum basnya bertolak jam 3 petang, pagi-pagi ibunya dah bangun dan membuatnya. Begitulah kasih ibu. Keledeknya ku dapat dari seorang kenalan, tempat aku bawa anakku berubat resdung. Alhamdulillah dengan izin Allah, nampak tanda-tanda sembuh dan bebas dari penyakit itu. Syukran Ya Allah!


Alahai kecil pulak fonnya ya. Boleh baca tak? Mudahan boleh ya. Jika tidak, bolehlah lawati blog Kak Wan, Citarasawan.

Alhamdulillah...menjadi juga kuih keriaku kali ini. Anak-anakku begitu gembira menikmatinya. Hati ibu berbunga bahagia melihat anak-anaknya suka. Selalunya bila ku buat...adakalanya luit sampai melecet gusi. Ada kalanya keras, boleh patah gigi. Ada masa, lebih tepung, tak terasa keledeknya. Mungkin cukup sukatannya, maka kali ini keriaku lembut dan gulanya menyaluti dengan cantiknya. Hahahaaa...ni masuk bakul, angkat sendiri. Betul tak peribahasaku ini? Perasanlah pulak mak oii. Maksudnya di sini menjadi dengan cantik itu mengikut penanda aras keriaku yang tak menjadi dulu. Bukan menunjukkan kehebatanku pula. Nauzubillah. Hanya Allah Yang Maha Hebat.


Terima kasih Kak Wan. Sudi berkongsi ilmu. Menjadi pulak tu. Gembira hatiku bukan kepalang. Manis dan ceria, seceria kuih keria hidangan pagi dan minum petang...menyambut dan mengalu-alu kedatangan Tahun Baru 2012 dengan langkah yang yakin dan pasrah kepada Zat Yang Satu. Tiada lain melainkan Dia yang Maha Agung. 

Moga dikurniai kita keberkatan hidup dunia dan akhirat. 
Salam Tahun Baru dengan ingatan kasih sayang dari saya buat semua.





No comments:

Post a Comment